Äntligen!

Det är mycket nu! Jag börjar komma i julstämning! Bättre sent än aldrig. Det kan bero på snön. Det har snöat hela dagen. Vaknade i morse och tittade ut. Det yrde runt knuten och vägen var alldeles igensnöad.

Jag har varit inne nästan hela dagen och försökt få till lite jul här inne. Det börjar arta sig nu. Gardinerna i köket är äntligen uppe och jag har hämtat alla mina tomtar och placerat ut dem.

I kväll var jag ute och rastade Rut. Hon tycker att det är för kallt och blött om magen så hon vill inte vara ute så länge. Men jag gjorde min plikt i alla fall. Jag gick ut mitt på vägen och gjorde vinterns första snöängel!

Nu är ju inte Maria här så jag fick tyvärr göra den själv. Men fin blev den! Får se hur länge den får vara...

Stackars lille Fille är alldeles översnöad för jag har inte varit ute med honom sen i går. Hela infarten är ocksså igensnöad men den måste jag skotta i morgon för då ska jag till Bosse och Katta för att göra deras julrevben och griljera deras julskinka. Det har blivit en tradition att de vill att jag gör det. Kul! Nu ska jag ut i köket och vaxa golvet. Julmusiken spelar och jag har druckit egg nog för första gången i mitt liv. Det var jättegott! Jag vill verkligen rekommendera det. Gott när man har varit ute i snön och gjort änglar. Jag hittade ett jättebra recept på nätet som jag kan vidarebefordra till er här.

Eggnog á la Ettehag
1 glas

4 cl Whisky
6 cl Kaffegrädde
3 cl Honung
1 st Ägg
2-3 st Isbitar
1 nypa Kanel
1 nypa Muskotnöt
1 nypa Vanilj

För kall Eggnog (favorit):
Blanda samtliga ingredienser i en shaker.
Du kan minska mängden whisky eller
utesluta den helt om du inte tycker om det.
Skaka ingredienserna hårt i ca 30 sekunder.
Häll upp  i ett passande glas och garnera
med muskotnöt. Avnjut framför en öppen spis!

För varm Eggnog:
Blanda allt utom grädden och honungen
i en shaker. Uteslut is i denna och ersätt
isen med ca 2 cl vatten istället. Värm
grädden och honungen i micron eller på
spisen tills den nästan kokar. Häll grädd- och
honungsblandningen i shakern och skaka.
Häll upp i passande glas och garnera med muskot.
Avnjut!

Jag gjorde den varma men hade ingen vanilj i. Dessutom hade jag vispgrädde. Det fungerade också.

God kväll!

 

 

 


Kommentarer
Postat av: M

Mitt i korsningen? =) Duktig du!

2009-12-20 @ 00:36:16
Postat av: foto CHIP Birgitta

Funderar på hur tillsammans-tolkningen månde kunna se ut ;)

Ha det gott i snön!

Postat av: Hasse A

Morrn.



Det är väl bra att Felician är översnöad, då behöver man inte skrapa, endast sopa av.



Ha de bra.



PS. Ängel på vägen?



Hasse A

2009-12-20 @ 01:07:50
URL: http://08-i-exil.blogspot.com/
Postat av: ViDu

Inte mitt i korsningen. Här utanför. Spår i korsningen.

2009-12-20 @ 01:14:19
URL: http://smattagott.blogg.se/
Postat av: M

Gott! Med rom i. funkar utmärkt. God Jul mamsen. ;p



pusspuss

2009-12-23 @ 21:02:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0