Bröllop

Jag har varit på bröllop! Min dotters... Alltså är jag numera officiellt Svärmor. Det var ett mycket vackert bröllop. Brudparet var alldeles bedårande!! Bruden var vacker som en dag, nästan som två och en stiligare brudgum får man verkligen leta efter! De har lagt ner månader på att planera den stora dagen och lyckades till fullo. Det blev till och med en och annan solros.

Tyvärr inte så många som önskat men i alla fall... De lyckades till och med ha vädrets makter på sin sida. Dagen började med mulet väder. Senare framåt eftermiddagen sprack molntäcket upp och solen tittade fram. Kvällen var ljummen och vädret var perfekt. På morgonen var jag beordrad att komma till parets rum som moraliskt stöd och för att hjälpa bruden med hår och klänning. När jag knackade på, kom brudgummen och öppnade för mig. Då satt bruden uppkrupen i sängen och "lade på ett ansikte". En stund senare kom deras kompis, Niklas, dit med en flaska bubbel. Som den goda kamrat han är (+att han känner Maria så väl) hade han köpt en underbar rosa flaska med "kläder".

Jag, som då skulle köra, fick inte smaka men de sa att den var jättegod. Tack för att du fixade den fina flaskan. I en spann med vatten stod två röda solrosor och väntade på att bli bundna till en brudbukett.

Den blev väldigt fin. Originell i allra högsta grad. Men det var så de ville ha det. Solrosorna bands ihop med ett svart sidenband tillsammans med lite murgröna. Murgrönan hade Robert "skördat" någon dag tidigare och den hade hållit sig väl i vattnet. Maria tittade desperat på mig och sa: Mamma! Det här är inte bra! Du är alldeles för lugn. Och det får jag verkligen lov att hålla med om. Jag var kolugn!!!

Gemensamt band vi buketten och den blev jättefin! Maria var också väldigt lugn ända tills klänningen skulle på. Då märktes det att hon började bli nervös. Droppen var när Robert kom in i rummet och hade tagit på sig sina kläder. En stiligare brudgum får man leta efter! Då  brast det för Maria.Tårarna kom när hon såg sin blivande make. - Vad du är stilig! Då kom det faktiskt en liten tår i mitt öga också. Vadslagning hade förekommit angående vem som skulle gråta mest på bröllopet. Alla hade utan tvekan tippat på mig. Visst. Det ska erkännas. Det kom en och annan tår men inte på LÅNGA vägar så mycket som alla (inklusive jag själv!) trodde! Jag lyckades behålla lugnet ända tills Niklas påpekade, just innan brudparet kom, att det här gick ju bra. Då kom tårarna. Men inte många. Jag lyckades samla mig ganska bra. Väl inne i kyrkan satte jag mig, som brukligt, längst fram. Då hördes musik och bruden tågade in, ledd av sin far. Han överlämnade henne till Robert och jag tror faktiskt att det kom en liten tår i hans öga också. Jag försökte ta några foton men det var nästan omöjligt. Mina händer darrade så det blev bara suddigt. Emilia fick rycka in som fotograf. Jag fick i alla fall några bra bilder men jag hoppas att jag kan få några bilder av någon som lyckades bättre. När vigseln var över, samlades vi utanför och välkomnade brudparet med såpbubblor. Mycket bättre än risgryn! Sen kom Lotta med sin vackra hästskjuts. Brudens far hade dragit i några tåtar och fått henne att köra från Tollarp till Kropps kyrka som ligger utanför Helsingborg. Tack snälla!
Sen var det fest i en trevlig lokal som en arbetskamrat till Robert äger. Det blev en mycket trevlig och lyckad fest.

Efter festen.
Morgonen efter var det dags för "morgongåvor". Maria hade en paket till Robert med en fin digitalkamera i. Robert som är lite pippilurig sa att "han hade glömt Marias present". De lånade bilen för att köra och hämta den. När de kom tillbaka hade de en korg med grönsaker med sig. Det visade sig att han hade köpt en koloninlott med stuga. Vilken underbar kille!
I måndags reste brudparet så på bröllopsresa till Prag. Jag ser fram emot när de kommer hem. Längtar efter dem.

Kommentarer
Postat av: lotta

tack snälla för dom fina bilderna!!



vilket brudpar...maria var så vacker:-)men kanske inte så konstigt,hon är ju söt i sig själv,-)vart bor du i gualöv?var väl där?senil ligth du vet:-)hihii tänkte hälsa på dig.kör ju rätt så ofta förbi där.kramiz lotta

2010-08-27 @ 06:18:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0