Räddningsprojekt

Jag har en del räddningsprojekt i min trädgård. Jag kan inte kasta något med liv i. Det betyder att jag tigger till mej saker som andra ska kasta. För det mesta lönar det sej att ha tålamod att vänta och ge växterna tid att etablera sej riktigt. Man ska inte ha för bråttom utan man ska ha tålamod och vänta.

Detta är min första räddning. Jonas grävde upp en gigantisk, gammal vinbärsbuske som han skulle kasta. Ingalunda sa jag och lade beslag på "rishögen". Nu i år kommer den med en hel del goda vinbär som tack.

Han ville ha en pil i sin trädgård och köpte en liten silverpil. Efter något år insåg han att det var nog inte en sådan han ville ha. Så han grävde upp den. Genast var jag där och "räddade" den

Han hade också en liten förtorkad syrenhortensia. Den fick jag som räddningsprojekt för han hade ju insett att jag inte tillät att något kastades. Den fick föra en väldigt tynande tillvaro på min trädgårds framsida  i ett par år innan jag flyttade den till en stor kruka i fjor. Det gillade den! Och nu i år får den bo i gräsmattan. Jag får verkligen lön för mitt tålamod. Det är massor med knoppar och jag längtar tills den blommar.

I fjor skulle han kasta en liten korg med en torr pinne i. Det har varit en trädgårdshibiskus sa han. Den är död. Ha tålamod sa jag. Vänta, den kommer kanske. Nej - kasta. Icke! sa jag. Rädda! Och se! Den började spira. I år växer den så det knakar.Ser inga knoppar men de kommer väl nästa år. Ni börjar nog ana ett mönster... Jonas. Min trädgård hade sog inte haft hälften så många sorter om det inte hade varit för Jonas.

Ett miskantus som jag inte vet vad heter. Jonas vet men jag glömmer alltid det. Det har jag fått av en väninna som inte ville lämna det när hon skulle sälja sitt hus. Det tackar jag inte nej till. Fick även en massa smultron som jag har delat med mej av till vänner och bekanta. Jag har så mycket smultron att jag nästan kan leva på bara det hela sommaren. I "paketet" ingick också en klematis som jag just såg att hade börjat visa sej i en kruka som jag räddade den till när jag såg att den inte trivdes där jag hade planterat den. Ska nog klara den också!

Sen har jag en syster som är min raka motsats när det gäller trädgård. Förra året köpte hon en bambu som hon ville ha i ett jättefint stenparti under några träd. Men den skulle ju ta sej i jorden och det klarade den inte själv. Den stod i en liten kruka mitt i solen och led. Jag försökte flera gånger med "jag kan ju ta hand om den till du ska plantera den". Men hon var obeveklig! Inga räddningsprojekt där inte. I höstas var det inte mycket liv i den. Jag hade vattnat den några gånger men det hjälpte inte. Då gav hon upp. Äntligen fick jag ta den stackaren! Jag satte den vid dammen men den ville inte riktigt. Men den levde i alla fall i våras. För någon vecka sen grävde jag upp den och satte den i en kruka. Jäklar vad glad den blev! Det kommer massor med nya blad. Det bästa är att sys har bett mej hjälpa henne med stenpartiet. Ska bli jättekul för det finns så mycket möjligheter där!

Mitt senaste projekt är en hortensia från Tina. Jobbade ju i går som "trädgårdsmästare". Hon vet hur hon ska hålla mej på bra humör. Hela kvällen gick åt till att plantera och rensa ogräs. Tiden bara försvann. Den här hortensian hade en kompis i fjor men den var död i våras. Den blev inte större förra året så Tina frågade mej om jag ville ha den som räddnigsprojekt. En verklig utmaning! Sen har ni väl sett mina, fina rhododendron som jag fick av hennes föräldrar när dom skulle kastas. Genast var gamen framme och tiggde till sej ett par buskar. Det har ni ju sett att det har varit ett väldigt lyckat projekt. Sen kommer det en hel del ifrån B o B via Hasse. Han var här i går och var tydligen ganska nöjd. Kul! Fick en massa lavendelplantor av B. Alla har tagit sej! Jag är dessutom fostermamma åt Nisse - ett parasollsäv som har adress i Landskrona. Han har semester i min damm. Han har just "rymt" från sin kruka. Han tyckte det var skönt att sträcka på benen. Han samsas bra med fiskar och paddor. Undrar vad nästa projekt blir?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0