Trädgården

Sitter vid datorn och försöker att få in en blogg. Inte lätt!!! Verkar som om allt ska jävlas med mej i dag. Detta är nog femtioelfte gången jag provar. Verkar funka.
Jag vaknade tidigt i morse. Var uppe vid sex och gick ut i trädgården med min kamera. Jag älskar att vara ute tidigt och ta kort på växterna. Det är så bra ljus då. Jag har en ny kamera som är ljusår bättre än den gamla. Det är ingen dyr och avancerad kamera men den duger till mej. Finesserna är ganska många och jag har inte lärt mej alla än. Men jag upptäcker fler och fler möjligheter. Önskar att jag var en bättre fotograf. Som Eva L till exempel. Hon är jätteduktig! Men jag lär mej mer och mer. Kanske jag kan köpa en riktigt bra kamera en dag....

Vallmokapsel


Digitalis


Blå bergvallmo


Persikor på mitt persikoträd som jag har fått av Jonas, Margareta och Lotta. Jag fick trädet när jag fyllde år samma år jag flyttade in i huset. Förra året var det så mycket frukt så jag kunde inte ta vara på allt. Jag kokade in några men har inget bra recept så jag fick göra det på måfå. Dom blev jättegoda men höll sej inte så länge.


Chilifrukt  på plantan jag har fått av Robert och Maria. Robert satte frön från en chili som dom hade köpt och hade i maten. Jag fick flera plantor och nästan alla har över levt. Dettta är den enda frukten än så länge men det är många knoppar på plantan och de andra plantorna har också flera knoppar. Ska bli spännande att smaka den sen.


Smultronblomma på en planta som jag har fått av en väninna.


En rosenknopp på en av mina rosenbuskar som jag har fått av Jonas grannar. Dom grävde upp en hel rosenhäck och skulle kasta när jag lyckades stoppa dom. Dom drog upp buskarna med traktor och körde hem till mej. Jag har lyckats rädda ett antal och ska flytta en del så att jag får en häck ut mot gatan. Tack Krister.

Praktlysing. Jag kommer ihåg att mina föräldrar hade sådana i sin trädgård. Sen fick jag skott för att plantera i min trädgård i förra huset i Nymölla. Jag hade med mej till Gringelstad och vidare till Köpinge. När jag flyttade hit blev jag så glad när jag upptäckte att det fanns här. Det var nästan det enda som fanns. Annars var det bara humle och kirskål som växte hej vilt. Jag vill helst ha växter med en historia. Jag vill kunna säga att den har jag fått därifrån och den har jag fått av den personen. Jag vill också gärna dela med mej till mina vänner av vad jag har. Jag älskar att kunna säga att den sorten har jag så du kan få av mej.  Jag har fått mycket från Birgit och Bengt. Att gå in i deras trädgård är som att stiga in i Edens lustgård. Dom har allt! Deras vän Hasse, som hjälper till i trädgården, har verkligen gröna fingrar. Jag försöker hålla mej väl med honom. Han kan nästan alla växter på latin och jag har lärt mej jättemycket av honom. 
Idag har jag rensat upp vid min damm. Flyttat alla stenar så att jag kan rensa bort all kirskål och lägga plast så det ser fint ut. Ett ritigt hästjobb. Många stenar blir det.... Nu ska jag och Rut ut en runda i skogen innan hon blir för trött. Ha de!

Kommentarer
Postat av: Tottafes

Mmm.. fina bilder blev det. =) Bra att du fick det att funka. =)

Vi ses ikväll! Pöss

2009-06-18 @ 08:55:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0