Dagens bästa 2009-10-06

Dagens bästa har varit att min syrra och moster Greta har varit här i kväll. De kom vid kvart i sju och åkte inte förrän kvart i elva! Det blev inte mycket handarbetat för vi pratade mest. Det är jättekul att prata med moster Greta för hon har så mycket att berätta om när hon och mamma var små. Min mor finns inte kvar i livet så det är bara av Greta som jag kan få reda på saker och ting. Hon berättade om när min mormor dog. Då var hon bara tre år och mamma var tio. Mammas äldre systrar var utflugna så mamma fick ta hand om Greta och sköta hushållet för morfar jobbade på IFÖ-verken. Han jobbade treskift och cyklade till jobbet. Han kunde inte cykla hela vägen utan fick gå en bra bit innan han kom till ett ställe där han hade cykeln stående.
När han slutade tio på kvällen var mamma tvungen att ha mat färdig åt honom när han kom hem. En gång när de var små, slog åskan ner i deras föräldrahem. Hela hemmet brann ner till grunden och djuren brann inne. Hästen och hunden till exempel. De hade inget kvar utom kläderna de hade på sig. Dessutom var det inte försäkrat. Då fick de flytta till morfars föräldrahem som hade stått tomt i sex år. Det är jättespännande att höra Greta berätta. Jag tror att hon skulle kunna fylla en bok med sina berättelser. Kanske något att satsa på?

Kommentarer
Postat av: Jack

Visst blir man sugen, och jag min idiot som har möjlighet att rida ofta om jag vill. Men jag har blivit fegare med åren...

2009-10-07 @ 10:26:42
URL: http://www.metrobloggen.se/jack

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0