Fårabäck

Igår var Richard och jag i Fårabäck och promenerade med Rut och en kaffekorg. På väg dit lyssnade jag på P4. De sände ett program om svamp. Det är ett väldigt bra år för kantareller var budskapet. Tur att jag tog en stor korg sa jag. Väl där så regnade det lite men det slutade snart. Vi gick in en bit och började leta. Är detta en kantarell sa Richard. Skyndade mej förhoppningsfullt bort för att titta. Nej, tyvärr sa jag. Kantareller är gula. Vet ni hur mycket gult som finns i skogen som luras? MYCKET!!! Gula björkblad bland annat. Men jag kan ju tala om att det finns mycket svamp i skogen nu. Men kantareller? Finns säkert, men var?
Den här konstiga svampen hittade vi på  stigen.

En röksvamp....

Två röksvampar. Är visserligen ätbara men inte speciellt goda.

Det lurade många sorters svamp i gräset.

Vissa tittade upp ur mossan.

Ur snigelperspektiv....

Men vi hittade några kantareller också. Faktiskt! Inte många men en hel full.....

kaffekopp!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0