Sista chansen

Jag var ute i trädgården idag och fotograferade. Naturen tar verkligen en sista chans att visa upp sig i all sin prakt. Än finns det gott om blommor som kämpar mot höstkylan.

En av Marias solrosor. De är odlade för att pryda hennes bröllop. Det blev i alla fall några. Men många står kvar och blommar som aldrig förr.

Här är det en fröställning efter en vallmo. Den är precis lika vacker som blomman.

En höstaster som får påhälsning av en höstsömnig fluga. De har just börjat blomma.

En av de sista blommorna på mina hottentottliljor. Jag har aldrig sett eller hört talas om hottentottliljor innan jag fick en kruka av Jonas (så klart).

Jag trodde inte att min Summer Snow skulle blomma i år. Men det kommer massor. Jag satte den i fjor för att den skulle klättra i mitt gamla körsbärsträd. Det blev jättelyckat!

En sista kämpande rosenknopp på min New Dawn. Den har blommat troget hela sommaren trots att jag planterade den i våras. Det ska bli spännande att se vad som händer nästa år.

Det här är frökapslar på min ricin som jag räddade från den elaka affären i somras. Den var bara en sorglig spillra av en blomma. Men nu har den växt till sig och är stor och ståtlig. Jag har aldrig haft ricin innan. men det blir definitivt minst en nästa år också!

En av mina vackra dahlior. Den är hög och blommar med underbart röda blommor. Tyvärr vet jag inte vilken sort det är, men jag ska forska i det.

En annan av min dahlior.

En dahlia som jag vinterförvarade åt min syster. Jag passade på att "lägga beslag på" några knölar... Ytterligare en sort som jag ska kolla. Ni ser - det finns fortfarande massor att glädja sig åt i trädgården.


Kommentarer
Postat av: Ingrid

Jag måste ju skriva en rad här också!

Vilka fantastiskt vackra blommor du ännu har i din trädgård. Den där hottentottliljan var rolig, jag har aldrig hört talas om en sån förut.



Ha en fin helg!

/Ingrid

2010-09-24 @ 08:22:11
URL: http://stenstugu.com/wp

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0