Hönsgården

Jag har skaffat höns. Jag har talat länge om att göra det och nu har jag äntligen kommit till skott! Det började med att Siv frågade om jag ville ha några kalkonhöns. Okej sa jag. Då fick jag skynda mig att fixa någonstans de kunde bo. Jag började bygga ett tillfälligt hönshus i garaget. Jag fick en tupp av Tina.

Stackars mobbade Ninja-Rolf!

En jättefin som fick heta Ninja-Rolf. Han var mobbad och Tina tyckte synd om honom så jag fick honom.

Se så fin han har blivit!

Sen fick jag två hönor med 21 kycklingar tillsammans. Tyvärr dog tre kycklingar, men det är ändå bra att så många har överlevt.

Roffe och Guldhönan (inte jag som har döpt henne) tar väl hand om de små kycklingarna.

Jag trodde till häromdagen, att det var kanske bara ett par tuppar bland kycklingarna, men Pia kollade och hon hittade fler. Kanske fem, sex stycken.

Två av kycklingarna är lite "friserade" som det heter. Två små fluff!

Jag tänkte från början att jag skulle reparera det lilla skjulet som ligger längst ner på tomten, men grannen berättade att han hade fått två lottbodar av idrottsföreningen. De stod ivägen och var tvungna att fraktas bort. Jag fixade en kille som körde hem dem mot att jag fick den ena. Det kostade mig fem hundra spänn. Billigt för ett färdigt hönshus. Isolerat och klart. Ca tio kvadrat. Behöver bara fixa lite med taket. Robert byggde en "elevator till en hönsatrapp" till hönshuset i garaget. Den passade precis i det nya huset! Perfekt! Jag flyttade ut hönsen en kväll när de hade "gått och lagt sig". De är som lugnast då. Det gick jättebra. Hönsgården fick jag lite hälp med innan jag kunde komma igång och bygga. Richard grävde ner två betongplintar. Sen byggde jag själv upp den och nätade. Inte lätt med så brett nät.

Så här stora är de nu!

Många rivsår blev det. Men sen satt det! Dörr fixade jag av en del av en bur som jag fick tillsammans med kycklingarna. Det satt en dörr på den så jag bara skruvade av den sidan och reste mot hörnstolpen och skruvade fast. Blev jättebra! Igår var Richard här och hjälpte mig att stärka uppevid så jag kan sätta tak över hönsgården. Jag har inte alla hönsen hemma för en höna flyger ut varje dag. Hon får heta Pippi för hon är på rymmen. Idag har jag gjort en dörr till deras utgång.

Dörren är öppen. En provisorisk trappa gjord av en stol och några brädor i väntan på experten. Robert har så bra fantasi och är jätteduktig så han har lovat att göra en riktig trappa.

Jag är jättenöjd med den! För att vara första dörren jag har gjort så är den väldigt bra. Sen ska det bara in ett fönster också så är de ordentligt instängda.

Dörren stängd.

Jag ska dra ut en sladd så jag kan ha en lampa och evenuellt en värmelampa om det blir kallt i vinter. Det är mysigt med höns. Jag får några ägg också trots att det inte är säsong. Duktiga pyttor!

Kommentarer
Postat av: Xante

Va fina dina djur är o så härligt att läsa din bloggsida igen.

2011-10-18 @ 10:39:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0